Thursday, November 30, 2017

TANDA-TANDA GASTRIK YANG PERLU ANDA TAHU

Gastrik umumnya terbahagi kepada 2 iaitu gastritis (keradangan lapisan mukosa yang melapisi dinding perut) dan ulser perut atau peptik pada lapisan sel yang lebih dalam (lebih teruk daripada gastritis).


Untuk membezakan kedua-dua jenis gastrik ini ialah apabila seseorang mengalami sakit perut ketika lapar, ia menandakan asid hidroklorik terlalu banyak di dalam perut (keasidan tinggi) manakala apabila seseorang mengadu sakit perut selepas makan maka ia mungkin menunjukkan masalah ulser perut atau lapisan mukosa sudah menipis atau lemah.


Asid hidroklorik dihasilkan secara semulajadi oleh sel perut dengan pH1 hingga pH2 berfungsi untuk mencernakan makanan. Tahap keasidan ini adalah yang paling tinggi dan mampu menghakis sekiranya terkena kulit. Namun begitu, perut dilindungi oleh mukosa sebagai lapisan pelindung daripada kesan asid hidroklorik ini.

Gastrik berlaku apabila kandungan asid hidroklorik di dalam perut tidak stabil semasa proses pencernaan. Rembesan asid hidroklorik yang tinggi akan melemahkan lapisan pelindung atau mukosa. Sekiranya ini berlaku, ia akan menyebabkan ulser di mana kesan asid hidroklorik akan sampai kepada sel dan menyebabkan keradangan.


Apakah Tanda-tanda Gastrik?
Ramai yang ambil mudah tentang corak pemakanan dan ramai juga lupa untuk amalkan cara hidup sihat. Dengan cara pemakanan, rutin harian, tekanan persekitaran dan faktor-faktor lain serba sedikit mengundang pelbagai penyakit dan salah satunya adalah penyakit gastrik. Antara tanda-tanda penyakit gastrik adalah:
  • Sakit pada bahagian atas perut atau abdomen
  • Rasa senak, berangin dan pedih ulu hati
  • Kerap kentut dan sendawa selepas makan, kembung
  • Rasa loya dan muntah
  • Hilang selera makan
  • Penurunan berat badan (pada peringkat gastrik yang teruk)

Pada tahap gastrik yang teruk, ulset perut akan menyebabkan berlakunya pendarahan dan boleh dikesan melalui 2 tanda iaitu:
  1. Muntah yang pekat mwngandungi darah atau warna gelap seperti kopi
  2. Najis menjadi hitam dan gelap seperti tar.

Siapa Yang Berisiko Menghidap gastrik?
Gastrik boleh menyerang sesiapa sahaja dan lelaki lebihbberisiko. Kebiasaanya ia disebabkan oleh faktor risiko dan gaya hidup seperti:
  • Pengambilan ubat tahan sakit seperti ubat sakit jantung untuk mencairkan darah.
  • Merokok
  • Pengambilan minuman beralkohol
  • Jangkitan bakteria Helikobakter pilori (H pilori)
  • Pengambilan ubat tradisional yang telah dicampur dengan steroid.
  • Tekanan emosi atau stress.
  • Makanan yang pedas dan masam
  • Makanan bergoreng dan terlalu berminyak
  • Minuman berkafein seperti teh dan kopi
Selain dari mengambil ubat yang juga memberi kesan sampingan terhadap kesihatan, cara yang terbaik adalah dengan mengubah cara hidup dan pemakanan yang sihat.

Wednesday, November 29, 2017

PENJAGAAN ANAK BERSUNAT

Alhamdulillah, selesai sudah majlis bersunat anak-anak Kak Fiza ahad lepas. Diaorang bersunat hari sabtu 25/11. Along doktor buat cara laser sebabnya dia terlalu meronta-ronta sampai terpaksa dibantu kiri kanan. Angah pula cara biasa guna gunting katanya.



Bila balik rumahnya kedua-duanya tersedu sedan...alahai sedehnya..

Sebelum ni yang bersungguh nak sunat sebenarnya Angah sebab ada bestfrend dia kat Pasti sunat. Along tak berapa sangat..huhu

Penting untuk kita terangkan proses bersunat pada mereka biar mereka faham kenapa perlu bersunat dan sebab tu juga la kami buat sedikit kenduri doa selamat untuk raikan mereka. Walaupun orang cakap kenduri ni tak wajib kan..

Part nak cuci dan bersihkan lagi satu hal. Along langsung tak bagi kita cuci dan tengok dia punya tu. Terpaksa la curi-curi time dia tidur. Angah pula masuk hari ke 5 dah boleh pakai seluar walaupun tempat jahit belum pulih sepenuhnya. Adik yang senang nak jaga dari Abang...huhu

Bab makan memang kena berpantang la kan. Jadi, macam mana Kak Fiza makan time berpantang bersalin dulu, macam tu lah masak untuk mereka. Disamping tu, kak fiza bagi diaorg vitamin c shaklee untuk bagi luka cepat sembuh.

InshaAllah, sekarang ni cepat je lega. Yang penting jaga makan dan jaga tempat luka tu..

KakFiza
SungaiPetani

Tuesday, November 28, 2017

BERPANTANG SENDIRI SELEPAS BERSALIN

BERPANTANG SENDIRI SELEPAS BERSALIN

Mesti ramai yang dah ada pengalaman berpantang sendiri kan? Kak Fiza pun terpaksa berpantang sendiri untuk anak ke2 dan ke3.



Berpantang anak no 2, cabarannya sangat besar memandangkan anak sulung Hadif baru 1y3m je waktu tu. Hadif pun kecil lagi dan memangbtak faham apa-apa lagi la kan.

Alhamdulillah suami banyak mmbantu. Dalam keadaan macam ni peranan suami penting. Nak anak tapi tak nak jaga..susah la kan. Jadi sama-sama jaga dan saling membantu.

Minggu pertama berpantang memang akan bizi dengan ulang alik klinik untuk check kuning kan tapi Kak Fiza curi juga masa dalam minggu pertama tu untuk berurut. 3 hari berurut dah settle.

Minggu ke2, suami dah start kerja..awal pagi dia dah cari lauk untuk dimasak. Masak simple pun dah ok. Hari-hari telan sayur sawi..ikan bakar. Sekarang dah senang nk bakar ikan..guna pemanggang ajaib je kan.

Makanan untuk anak sulung memang suami dah siap sediakan. Alhamdulillah, walaupun kedua2 boy..mereka behave sangat2.

Berpantang anak ke3 pula, anak-anak bujang dah besar 6 dan 5 tahun. Diaorg pun dah sekolah. Nasib baik sekolah Pasti belakang rumah je. Senang sangat.

Yang penting, kita sendiri jaga pemakanan. Jangan kerja berat sangat. Membasuh tunggu suami balik kerja. Masak simple pun dah cukup sekali anak boleh makan kan.

Yang penting, pengambilan Vitamin kena cukup. Anak ke3 Kak Fiza amalkan Shaklee sejak dari awal kehamilan. Memang ketara perbezaannya bila amalkan supplimen. Badan pun sentiasa cergas je. Ada tips berpantang sendiri pernah Kak Fiza kongsi

Korang ada pengalaman? Meh la share..☺☺

KakFiza
SungaiPetani

Monday, November 27, 2017

RESEPI KEK COKLAT MUDAH DAN SEDAP

Assalamualaikum..

Hari ni kak fiza ingat nak share resepi kek coklat mudah ni. Dah tak ingat siapa punya tuan resepinya..(kalau terbaca minta halal yer..😊)

Kek Coklat
3 bji telur
1 cawan minyak
1 cawan gula
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan serbuk koko
Masukkan semua bahan dalam blender dan kisar hingga sebati..lebih kurang 5minit

Jangan gelak tau...tulisan happy birthday tu kak fiza pakai filling jer sbb dah malas nak pikir..haha..


Bahan-bahan ayak:
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
Masukkan adunan yang telah dikisar ke dalam tepung dan kaup balikkan...5api kak fiza pakai mixer..kejap jer..
Tapis dan masuk dalam loyang...
Kukus 45 mnit @ bakar 180°c 45 minit
Api atas bawah..

Versi bakar lebih sedap (bagi kak fiza la)

 Topping coklat:
Cairkan coklat guna teknik double boil... boleh letak butter sikit.

Boleh la dihias ikut suka hati...

Memang sedap..selalu buat kek coklat follow resepi ni. Memang best..

Kak Fiza
SungaiPetani

Sunday, November 26, 2017

DERITA BATU KARANG SEMAKIN SEMBUH

Satu lagi testimoni sembuh dari batu karang. Kalau sebelum ni kita dah dengar cerita dari kak Suhaila mengenai batu karangnya.


Berminat untuk tahu lebih lanjut mengenai Vivix boleh terus wsap kak fiza 0124513311..


Saturday, November 25, 2017

AKHIRNYA SEMBUH DARI DERITA BATU KARANG

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya Nor Suhaila Abdul, dikenali sebagai Kak Su. Saya berusia 40 tahun. Saya ingin berkongsi cerita tentang pengalaman saya menggunakan produk Shaklee.



Masalah Jerawat

Sebelum ini kulit saya tidak pernah mengalami masalah sehinggalah saya melahirkan anak yang ke 3. Muka saya dipenuhi jerawat dan kulit saya mulai kusam dan kering. Jeragat mulai naik di pipi dan juga di bahagian hidung.Saya memang pernah mencuba berbagai produk kecantikan dan suplimen tapi semuanya tak pernah kekal. Sehinggalah saya diperkenalkan oleh adik ipar saya iaitu kolegen Shaklee.Saya mencuba sebanyak sekotak. Tapi selepas itu saya stop sebab saya memang tak konsisten makan kolegen tersebut.

Batu Karang

Suatu hari saya diserang sakit dibahagian pinggang sebelah kiri sehinggakan saya tidak dapat bangun dan sakit yang amat sangat. Selepas mendapatkan rawatan doktor, disahkan bahawa dibahagian kiri buah pinggang saya terdapat Batu Karang. Doktor memberikan saya ubat pecahkan batu karang. Saya makan sampai habis ubat tersebut tetapi rasa sakit dan kencing tidak lawas masih saya alami. Disamping masalah batu karang saya juga mengalami masalah tekanan darah rendah serta sering pening dan juga period yang tidak datang selama setahun lebih.

Vivix Shaklee

Selepas bertanyakan kepada adik ipar dan membaca tentang testimony suplimen Shaklee, saya bertekad ingin mencuba VIVIX. Selepas mencuba vivix selama sebulan secara konsisten, perkara pertama yang menggembirakan saya ialah, saya sudah datang period dan kali ini period adalah selama 9 hari dimana sejak anak dara period saya hanya 4 hari sahaja. Setiap bulan period saya datang dengan konsisten selama 9 hari. Tanpa saya sedari, rasa sakit dulu sudah tidak dirasai lagi .Saya tidak lagi mengalami sakit dibahagian buah pinggang kiri,tiada lagi masalah kencing kotor serta tidak lagi mengalami sakit kepala keterlaluan seperti dulu. Malahan jarang sekali berjumpa doctor untuk rawatan.. Saya ni memang tidak konsisten makan vitamin, tapi dengan vivix, boleh dikatakan saya akan minum setiap hari sebelum tidur tanpa terlupa.Kesan lain yang saya rasai pada badan adalah sangat berbeza dari dulu.Saya tidak mudah letih menguruskan 5 anak di rumah dan mengurus anak murid disekolah. Minum vivix asalnya sebab nak sembuhkan sakit batu karang.Tapi banyak pula yang lain yang dapat kesan tip top.


Kulit Cantik

Dan yang paling memeranjatkan saya ialah gambar ini. Saya sendiri tidak menyedari perubahan pada kulit muka dan wajah sendiri sehinggalah saya menjumpai gambar lama ini. Kesan jeragat dan kulit kusam mulai pudar dan tona kulit semakin sekata. Dan kini saya mula konsisten semula pengambilan kolegen shaklee bagi mendapatkan hasil yang lebih umphhh….

Amalkan Produk Shaklee

Sehingga ke hari ini bukan saya sahaja yang mengamalkan produk Shaklee malahan seisi rumah saya mulai dari si kecil yang berusia 3 tahun sehinggalah suami saya. Saya bersyukur kerana dipertemukan dengan Shaklee kerana dengan usaha saya mengamalkan Shaklee dan dengan izinNya kesihatan saya semakin baik.Alhamdulillah. Sehingga kini saya adalah pengguna tegar VIVIX…I love vivix very much…muahhh ckit…

Pada anda yang masih lagi tercari2 suplemen yang sesuai, meh pm Kak Fiza 0124513311

Friday, November 24, 2017

CARA HILANGKAN BATU KARANG DARI BERULANG

Bila google, macam-macam petua atau tips yang kita dapat untuk hilangkan batu karang ni samada traditional ataupun moden.


Antaranya ialah;
1. Jus Lobak Putih - boleh diamalkan setiap pagi

2. Serbuk Jintan Hitam - 1 sudu teh serbuk jintan hitam dicampur sengan segelas air panas dan 3 sudu madu asli. Kacau dan minum

3. Empulur Jagung - Ambil 7 tongkol jagung yang dibuang isinya terlebih dahulu. Rebus empulur jagung tersebut dengan 5 gelas air sehingga menjadi 2.5 gelas. Minum air tersebut 3 kali sehari.

4. Jus lemon, olive oil dan cuka epal.

5. ambil jus delima

6. ambil vitamin sumber magnesium

7. Jauhkan makanan berproses dan makanan segera. Jangan minum air berkarbonat

Tetapi kalau nak cepat boleh jer cuba Vivix. Pilihan paling mudah untuk menghilangkan batu karang. Vivix mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi yang mampu membantu pesakit batu karang. Vivix ni menjadi Vitamin Semulajadi Yang Bantu Pesakit Batu Karang.


Nak cuba Vivix ni?
Boleh je hubungi Kak Fiza 0124513311

Thursday, November 23, 2017

KENALI GEJALA & SIMPTOM BATU KARANG

Bagaimana kita nak tau gejala & simptom batu karang ni?

Biasanya pemeriksaan fizikal perlu dilakukan untuk mengesan terjadinya batu karang. Pesakit perlu menjalani ujian darah dan air kencing bagi memastikan sama ada terdapat sel-sel darah merah atau nanah yang terdapat untuk menunjukkan kewujudan penyakit ini.


Ujian Ultra Sound dapat memberi gambaran terhadap imej batu karang yang terbentuk terutamanya apabila buah pinggang membengkak. Manakala ujian intravenusurography pula dapat memberi imej yang lebih mengenai kedudukan, jenis, lokasi dan saiz batu karang.

TANDA-TANDA PENYAKIT BATU KARANG.

Kadang-kadang sakit batu karang ni tiada signal pun sampai dah sakit sangat-sangat dan tak mampu bergerak.

Yang biasa adalah penghidap akan merasa sakit pada bahagian abdomen iaitu pada sisi kanan dan kiri pinggang. Bagaimanapun, bagi mengenal pasti samada seseorang itu menghidap penyakit batu karang, ia bergantung kepada tanda-tanda yang dihidapi antaranya;
• Pesakit akan merasa kesakitan seperti berdenyut-denyut, berat dan sakit melilit yang amat sangat seolah-olah hendak bersalin.
• Loya-loya, hendak muntah dan berpeluh-peluh
• Serangan yang datang secara tiba-tiba.
• Tidak boleh kencing ( bergantung di mana letaknya batu karang tersebut )
• Kencing berdarah.

Pada peringkat yang lebih serius, jangkitan kuman akan berlaku dimana pesakit akan demam, menggigil dan jika disentuh pada bahagian tersebut penghidap akan merasa sakit yang teramat sangat. Ia kemudianya bernanah, menandakan bahawa adanya jangkitan kuman yang parah. Dalam keadaan tertentu, pesakit mungkin akan mengalami kencing yang bercampur nanah.

Pada peringkat yang kronik, pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan dengan gejala buah pinggang telah rosak, keadaan tubuh menjadi lemah, muka menjadi pucat akibat kekurangan darah di samping muka menjadi sembab serta kulit menjadi kering. Bagaimanapun, kesakitan atau tanda yang boleh dikenalpasti bergantung kepada;
• Lokasi di mana terbentuknya batu karang samada di saluran pundi kencing atau buah pinggang.
• Saiz batu karang samada kecil atau besar juga memainkan peranan.
• Keadaan dan umur pesakit, biasanya batu karang dihidapi oleh mereka yang berusia 25 tahun ke atas.
• Jenis batu tersebut.

Oleh itu, sentiasalah jaga pemakan kita. Banyakkan minum air tau. Kalau ada sejarah keluarga sering mengalami batu karang, anda juga mungkin boleh berisiko mengidapnya.

Sumber: jknperlis.mohgov.my

Wednesday, November 22, 2017

FAKTOR PENYEBAB BERLAKUNYA BATU KARANG

Faktor penyebab berlakunya batu karang.

Orang dulu-dulu selalu cakap jangan tahan kencing nanti jadi batu karang. Air pun kena minum banyak sebab kalau kurang, air kencing menjadi pekat dan mengandungi banyak bahan yang boleh membentuk batu karang.


Ada logiknya jugak kan...

Apa punca sebenarnya?
1.Kurang minum air – Jika kurang minum air, kencing akan menjadi lebih pekat. Jika kencing lebih pekat, mudahlah untuk pembentukan kristal yang akhirnya akan menjadi batu.

2.Sejarah keluarga atau diri-sendiri – Ini tak lain tak bukan masalah pemakanan yang sama dalam keluarga, seperti juga penyakit kencing manis dan penyakit metabolik yang lain. Orang yang pernah terkena penyakit batu karang juga perlu berhati-hati kerana risiko untuk berulang adalah tinggi.

3.Umur – Kes batu karang paling tinggi dikalangan orang berusia 20 hingga 70 tahun.

4.Jantina – Lelaki lebih mudah mengalami penyakit batu karang berbanding wanita.

5.Penyakit lain – Penyakit-penyakit metabolik seperti hyperparathyroidism (kelejar yang terlibat dalam metabolisme kalsium terlebih aktif), hyperthyroidism (kelenjar thyroid terlebih aktif menyebabkan pengeluaran mineral daripada tulang dan pengumpulan kalsium) sistinuria (penyakit metabolik yang diwarisi yang menyebabkan sistin berlebihan dalam tubuh dan menyebabkan batu jenis sistin).

5.Suplemen vitamin D berlebihan dan tidak seimbangkan dengan kalsium dan magnesium.
Malahan penghidap kencing manis dan tekanan darah tinggi turut berisiko untuk mendapat penyakit ini terutama mereka yang menghidap Cushing Syndrome (masalah berkaitan hormon)

6.Kesan sampingan ubat – Ubat-ubat seperti diuretik meningkatkan pengeluaran air kencing, lalu menyebabkan kencing semakin pekat.

7.Pemakanan – Makanan yang tinggi protein purin seperti hati, jantung, limpa, daging merah dan makanan laut yang bercengkerang. Daging merah khususnya mengandungi kandungan fosforus yang tinggi, jadi menyebabkan lebih banyak kalsium dikeluarkan melalui air kencing. Selain itu alkohol dan diet kurang serat turut memberi kesan yang sama.

8.Kurang aktif – Individu yang kurang aktif atau terlantar sakit adalah lebih berisiko kerana tulang membebaskan kalsium ke dalam salur darah dalam individu ini.

Jadi, mestibamalkan gaya hidup sihat untuk elak sebarang penyakit. InshaAllah ada rawatannya untuk sakit batu katang ni dan kak fiza akan share lagi nanti..

KakFiza
SungaiPetani

Tuesday, November 21, 2017

BAHAYA BATU KARANG

Bila sakitnya datang, sakit teramat sangat. Kencing berdarah dan sakitnya bukan kepalang. Serba tak kena jadinya kan. Itulah batu karang.

Ramai juga dikalangan kita mengidapnya terutama lelaki. Macam mana agaknya rupa batu karang tu?



Buah pinggang kita berperanan sebagai alat penapisan bahan toksik. Mineral dan garam asid dalam air kencing boleh termendap di dalam organ berkenaan. Apabila tubuh kita kekurangan air, bahan ini boleh membentuk kristal dan seterusnya menjadi batu karang.

Biasanya seseorang rasa sakit disebabkan:
  • Batu karang besar yang menyumbatkan buah pinggang
  • Buah pinggang tersumbat disebabkan batu yang tersangkut di saluran buah pinggang
  • Kencing kotor yang bertukar menjadi nanah apabila berkumpul dengan lama dalam buah pinggang yang tersumbat.

Jenis batu karang
  • kalsium
  • asid urik
  • struvite (batu magnesium ammonium fosfat)
  • Cystine

Batu karang yang boleh dikesan sinaran X ialah batu kalsium fosfat, batu kalsium oxalate dan batu struvite. Ada batu karang yang tidak dapat dikesan dengan sinaran X tetapi biasanya dapat dikesan dengan ultrasound atau CT scan, misalnya batu asid urik dan batu cystine.

Satu daripada 20 orang dijangka menghidap penyakit batu karang. Lelaki lebih cenderung menghidap penyakit ini berbanding wanita dengan nisbah 3:1. Ini disebabkan hormon lelaki boleh meningkatkan bahan mineral yang membentuk batu.

Kejadian batu karang kerap terjadi pada individu berusia antara 20 hingga 50 tahun dan penyakit ini biasanya berulang.

Faktor risiko
  • Faktor Genetik
  • Kerap berada di Negara bercuaca Panas
  • Gaya hidup yang kurang aktif
  • Dehidrasi (minum air kurang 1,200 mililiter sehari)
  • Pemakanan tinggi protein haiwan, tinggi sodium/garam, dos vitamin C dan D yang tinggi
  • Jangkitan kuman saluran kencing yang berulang. Bakteria yang menghasilkan urease (enzim yang memangkinkan hidrolisis urea kepada amonia dan karbon diaoksida) membuatkan seseorang cenderung kepada pembentukan batu karang

Pembentukan batu karang boleh dicegah dengan banyakkan minum air serta kurangkan makanan yang boleh menyebabkan pembentukan batu karang.

Gejala
  • Kencing berdarah
  • Sakit belakang/kawasan pundi kencing
  • Wujud butiran pasir di dalam air kencing
  • Jangkitan saluran kencing (batu karang ialah punca jangkitan)
  • Demam dan badan menggigil
  • Kecing kotor

Monday, November 20, 2017

FASA LUTEAL - SEGALANYA BERMULA

Fasa Luteal

Sebenarnya ni lah 1st time dengar term ni. Sebelum ni walaupun banyak terlibat dengan treatment kesuburan tak plak Doktor sebut fasa luteal ni..hehe


Apa Itu Fasa Luteal?
Kitaran haid kita wanita ni ada 2 Fasa
  1. Fasa Folikel – Bermula dari hari pertama haid hingga ovulasi
  2. Fasa Luteal – Selepas ovulasi sehingga haid berikutnya

Dan antara fasa folikel dan fasa luteal itu adalah haid dan ovulasi.
Fasa luteal berlaku lepas ovulasi. Juga dikenali sebagai Days Past Ovulation (DPO). Sebagai contohnya kitaran haid normal wanita sekitar 28-30hari. Hari subur (ovulasi) jatuh pada hari ke 14, 15 dan mungkin ada yang hari ke 16 baru subur. Kiraan dari hari pertama period tau. Jadinya selepas ovulasi itu adalah Fasa Luteal dan tempohnya antara 12-14hari sehingga berlakunya period berikutnya.

Pada yang ingin hamil, waktu inilah mereka perlu berjaga-jaga dan mengharapkan berlakunya penempelan yang kukuh. Pada waktu ini hormon progesterone dan suhu badan akan meningkat tinggi. Dengan penuh debaran mengharapkan kandungan HCG juga meningkat sekaligus boleh menghasilkan 2 garisan yang mengembirakan.

Bayangkan setiap kali nampak 1 garisan..Allahuakhbar, perasaan sedeh muncul sampai menitik air mata. Itulah perasaan kami yang penuh harapan ni..

Apa yang menyebabkan Gangguan Fasa Luteal ni?
InshaAllah Kak Fiza kongsikan pada entry akan datang.

Untuk mereka yang merancang untuk hamil, kenali kitaran haid anda. Hari subur dan ovulasi hari ke berapa. Penting untuk kita ambil tahu semua tu. Tapi, kalau kitaran haid tak normal macam Kak Fiza ni memang terus jammed la kan. Penyudahnya terpaksa beli ovulation test strip. Lepas period memang dah standby strip tu sebab nak tau bila time ovulasi.

Panjang lagi cerita mengenai Fasa Luteal ni tapi kak fiza pun tak reti sangat nak story. Lain kali kita sambung yer. InshaAllah next entry

Sunday, November 19, 2017

KELAS HOMEMADE AISKRIM

Hari ni kak fiza balik kampung jap..tinggal si kecik Qisya dengan Abahnya untuk attend kelas homemade Ais krim..

Bila kawan FB buka kelas, excited pulak kak fiza nak join.



Cantikkan rupanya. Rasanya memang sedap kalah ais krim kita beli kat kedai tu. Tak sabarnya nak buat sendiri..

Nanti free..kak fiza share caranya yer..

Diakhir kelas, cikgu Ana bagi resepi mudah kek pisang moist. Senangnya nak buat tapi rasanya memang gebu dan sedap...



Kakfiza
SgPetani

Saturday, November 18, 2017

MAJLIS IHTIFAL PASTI BANDAR UTAMA SUNGAI PETANI

Assalamualaikum..

Hari ni kami ada program sekolah Abang Ngah dekat Permatang Berangan.


Alhamdulillah..tahun depan dah masuk tahun 1. Balik sekolah 2hari lepas dia cakap 'Angah dapat no.2 la ibu..nanti cikgu bagi hadiah'. Seronok la tu dapat hadiah nanti..


Semoga tahun depan dan seterusnya akan lebih cemerlang dan berjaya dunia akhirat. InshaAllah

KakFiza
SungaiPetani

Friday, November 17, 2017

TIPS MUDAH HAMIL DENGAN GLA COMPLEX

Tips mudah hamil dengan Gla Complex.

Bagi wanita yang periodnya teratur mudah untuk mengesan waktu kesuburan atau bila berlakunya ovulasi dengan tepat. Perasan tak sebulan sekali selepas period dalam hari ke 12 -16 biasanya wanita akan menghasilkan cecair atau lendir servik yang berkualiti untuk kesuburan seakan-akan putih telur bentuknya. Tetapi tak semua wanita akan mengeluarkan cecair yang begitu subur.


Jadi, fungsi Gla Complex membantu wanita mendapat lendir servik yang subur dan berkualiti. Cecair yang subur akan membantu sperma untuk berenang ke uterus terus ke tiub falopio lalu bersenyawa dengan sel ovum. Cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada peluang sebab sperma masih lagi hidup di situ sehingga hari ke-5.

Periksa sendiri lendir/cecair yang keluar. Kalau cecair tu tebal, berwarna coklat dan kering, itu petanda kurang baik sebab ia boleh menghalang persenyawaan. Sekiranya ingin hamil, kita perlu kenalpasti dan jaga pemakanan.

Gla complex membantu mereka yang kurang subur. Lelaki dan wanita juga boleh amalkan Gla Complex ni.

Bagaimana kalau period tidak teratur?
Pengambilan Gla Complex secara konsisten boleh mengembalikan kitaran haid wanita. Oleh itu, cuba amalkan setiap hari untuk dapatkan period yang teratur dulu. Ada cara makan yang berbeza untuk mereka ini.

Jika anda mempunyai sebarang masalah boleh terus hubungi Kak Fiza 012 4513311


Thursday, November 16, 2017

6 MAKANAN TINGKATKAN KESUBURAN

Assalamualaikum...

Dah 3hari berturut dok tb balik cerita dolu2 tu kan..haha. Ni Kak Fiza nak kongsi beberapa tips untuk tingkatkan kesuburan.



Faktor pemakanan hari ini banyak menjadi punca ketidaksuburan lelaki dan wanita. Sebab tu bila jumpa je Pakar, mesti perkara utama yang mereka minta kita buat ialah amalkan gaya hidup sihat, amalkan vitamin dan amalkan makan sihat dan seimbang.

Adakalanya stress yang terlampau juga menggangu hormon kita. Doktor selalu pesan jangan stress. Sentiasa fikir positif dan elakkan bebanan kerja yang melampau.

Haaa..itu sebahagian je dari puncanya. Sebab lain memang banyak la kan. Masalah kesuburan lain lagi. Dan..bukan wanita sahaja yang mengalaminya..lelaki juga tau.

Sumber Makananan Tingkatkan Kesuburan.

1. Vitamin D
Fungsi vitamin D adalah membantu menghasilkan hormon seks yang diperlukan sepanjang proses ovulasi.

Terdapat bukti yang kemungkinan wanita yang mempunyai kekurangan vitamin D boleh menurunkan kadar kesuburannya. Ia mungkin memainkan peranan penting dalam masalah PCOS endometriosis, implantasi selepas IVF dan juga pembentukan sperma.
Sumber: drnatashanorfertility.com

Sumber makanan berasaskan Vitamin D ialah Telur, produk tenusu dan pati minyak ikan haruan.

2. Vitamin E
Vitamin feveret ni. Selain bagus sangat untuk kulit cun dan gebu gebas, peranannya dalam kesuburan sangat penting.

Lelaki sepatutnya amalkan Vitamin E ni sebab ia membantu meningkatkan kualiti sperma agar hidup lebih lama. Jadi bila hidup lama, lebih peluang untuknya disenyawakan dengan ovum.

Banyak amalkan sayur bayam, buah zaitun dan juga bunga matahari

3. Vitamin C
Seperti Vitamin E, C juga penting. Kalau tak dapat nak amalkan pemakanan yang lengkap untuk Vitamin C, cuba beli suplemen dan amalkan hari-hari.

Vitamin C bukan saja dapat meningkatkan kualiti kesihatan secara umum, tetapi ia turut menjadikan wanita lebih subur.

Bqnyak sumber berasaskan Vitamin C ni seperti Sayur brokoli, kubis, buah tomato, ubi kentang dan cili merah.

4. Asid Folic
Doktor ada sarankan untuk amalkan Asid Folic 3/4bulan sebelum merancang untuk hamil. Lelaki juga perlu amalkan Asid Folic ni kerana ia berfungsi menghasilkan sperma yang berkualiti.

Lebih mudah ambil dal bentuk pil kan tapi sumber makanan Asid Folic pun banyak sangat dalam sayuran dan buah-buahan.

5. Protin
Sangat penting untuk tingkatkan kesuburan. Makanan yang kaya protin bukan saja dari telur dan daging tetapi boleh juga didapati daripada sayuran dan tumbuhan.

Contoh sayuran dan buah yang berprotein tinggi termasuklah jambu, pisang, manggis, epal, kacang buncis, kurma, kacang ‘almond’. Kalau boleh elakkan protin dari haiwan.

6. Banyakkan minum air putih
Masa TTC, Kak Fiza tak sentuh langsung air manis dan ais2 semua tu. air kosong membantu meningkatkan kandungan cecair serviks dalam badan kita.

Disarankan 3liter sehari atau bergantung pada berat badan iaitu 25kg=1liter air.

Pilihlah makananan yang sihat dan amalkan gaya hidup sihat. Penting juga vitamin dan makanan tambahan supaya kita dapat jalani hidup yang lebih sihat. Apa yang penting, rujuklah pakar kesihatan anda..

KakFiza
SungaiPetani





Wednesday, November 15, 2017

4 TAHUN MENANTI ZURIAT PART III

Assalamualaikum...

Nak sambung kisah semalam..tak habis la tb cerita dulu2 ni. Pengalaman yang tak mungkin dapat dilupakan sampai bila2 pun..


Second opinion dari pakar Pakar kat Pusrawi KL. Ulang procedure HSG sebab Doktor nak tengok lepas pada Hydrotubation dengan Doktor Hamid sebelum ni. Lepas dapat result lagi sekali jumpa Doktor kat Pusrawi ni. Tiub kanan masih blocked dan yang ok hanya tiub kiri. Ada perubahan daripada HSG yang lepas

Kak Fiza hampa dan kecewa juga la sebab Pakar ni terus suggest Laparscopy sebab katanya Clomid dah ambil dan tak berjaya, jadi last choice dah la. Lepas pada tu dah tak set appoitment dengan dia dah. Dengan Dr Hamid pun stop kejap sebab ingat nak rehat dari sebarang rawatan. Lagipun suami masih dekat Indon.

Lepas pada tu ada kawan suggest jumpa Dr Julia kat Kajang. Pusat Perubatan Julia. Menarik jugak kan...sorang2 dari Kota Damansara ke Kajang jumpa Doktor Julia ni.




Menangis terus depan Dr Julia bila dia scan..dia cakap Kak Fiza pregnant dalam 5/6 week Ada storynya di SINi. Semuanya indah dan hepi sangat kami suami isteri sampai la 17 julai 2009 janin tak dapat diselamatkan. Sebelum tu pun kerap sangat bleeding. Tak boleh nak gerak langsung mesti bleeding. Pakar cakap kandungan tak sihat. Tiada dengupan jantung baby walaupun dah nak cecah 8/9week.

Admit Hospital Sungai Buloh untuk DnC tapi janin dah complete keluar so tak jadilah DnC. Balik rumah cuti seminggu dan bila masuk kerja semula majikan buat hal nak tolak gaji bila Kak Fiza tunjuk MC tu. Memang bigg boss ni problem ckit dan sangat kedekut. Terus Kak Fiza bagi notis berhenti 3bulan..hehe

Dan rezeki kami datang lagi..betul2 masuk Ramadan 2009 bila disahkan mengandung lagi 6week. Alhamdulillah dan terus check up dengan Dr Idris dari Pantai (klinik area TTDI). Belakang ofis je klinik Dr Idris ni kat Hospital Pantai. Pakar Sakit Puan jugak Doktor ni. Dibekalkan segala ubat kuat rahim sebab ada kes keguguran kan..

Alhamdulillah..Kak Fiza mengandung naturally tanpa apa2 prosedure pun. Dan ada juga la amalkan Vitamin dari Doktor Hamid dan yang Doktor Julia bekalkan.

Cinta hati sulung kami selamat lahir 27 April 2010. Sehari selepas bithday Kak Fiza. Kisahnya banyak kat SINi

fuhhhh..panjang entry last ni. Banyak nak cerita tapi terpaksa dipendekkan..risau korang bosan plak dah 3 entry ni kan....hehe

KakFiza
SungaiPetani

Tuesday, November 14, 2017

4 TAHUN MENANTI ZURIAT - PART 11

Assalamualaikum...

Alhamdulillah berkesempatan nak sambung part 1 semalam. Sewaktu kami masih lagi under treatment dengan Doktor Hamid, duit jangan cakap la. Sekali visit rm300+ memang melayang. Tiap bulan visit memang pasrah keluarkan $$$ disebabkan anak.


Doktor ada bagi Kak Fiza macam-macam Vitamin. Ada EPO, Vit C dan banyak jenis lagi la. Semua brand yang ada kat Farmasi. Pengambilan makanan kita seharian ni, sikit sebanyak mempengaruhi tahap kesuburan kita. Memang ada je Vitamin dia bagi selain ubat-ubatan.

Berbalik pada lepas procedure Hydrotubation tu dan on clomid untuk 3cycle (kalau tak salah). Masih tiada rezeki kami walaupun setiap kali TVS (transvaginal scan) dah nampak telur (ovum) memang cantik dan matang.

Next treatment yang disuggest adalah IUI (IntraUterine Insemination). Term bahasa melayunya Kaedah Pemanian Berhadas.

Kaedah ini melibatkan prosedur makmal untuk memisahkan sperma bergerak pantas dari sperma lebih perlahan atau tidak bergerak. Sperma yang bergerak pantas kemudiannya disalur-masuk terus ke dalam rahim wanita melalui satu catheter halus melepasi pintu rahim atau serviks pada masa ovulasi hampir berlaku.

Disebabkan masa tu suami terpaksa bekerja luar negara Indonesia, jadi kami terpaksa stop sementara semua treatment dan sambung selepas semua selesai.

Pesanan Doktor Hamid waktu tu, amalkan gaya hidup sihat. Ambil Vitamin dan makan yang berzat. Solat jangan tinggal. Bersedekah dan cuba untuk bangun tahajud. Allahuakhbar...
Dan dia juga minta amalkan makanan sunnah seperti kurma dan lain2.

Suami tak de kat Malaysia tapi Kak Fiza decide jumpa Pakar dari Hospital Pusrawi untuk second opinion.

InshaAllah, esok kita sambung yer..

KakFiza
SungaiPetani

Monday, November 13, 2017

4 TAHUN MENANTI ZURIAT - PART I

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, berkesempatan nak story kisah TTC ni. Terdetik nak kongsi sebab dalam minggu lepas tiba-tiba ada kawan blogger email...dah lama tak berbual dalam email ni..kalau 2007/2008 dulu memang femes la medium email, ym semua ni kan..


Berbalik pada kisah TTC ni. Kak Fiza dan suami berkahwin pada June 2006 dan pada masa tu Kak Fiza masih lagi student kat UM. Baru nak masuk tahun 2 (semester 3). Tak muda lagi pun..student paling tua dikalangan adik2 matrik semua tu..kawin pun umur dah 25..hihi

Kak Fiza dok Kolej dan dalam tahun 3 baru dok rumah sewa dan kebetulan juga suami dihantar kerja Dubai. Jadinya, memang PJJ la dan tak berniat pun nak rancang kehamilan sebab study. Memang tak amalkan apa-apa pun jenis pil perancang. Masing-masing kami dah berusia dan memang nak baby cepat. Kak Fiza cakap kat suami memang sanggup extend sem kalau ditakdirkan hamil.

Tapi perancangan Allah tu hebat kan. Kita tak boleh nak duga..tak boleh nak ramal pun. Sehingga akhir 2007 kami berusaha sendiri dan awal 2008 kami decide untuk jumpa pakar. Time tu banyak join forum Dr Hamik Arshat dan banyak jumpa rakan yang tengah TTC juga dengan pelbagai masalah kesuburan. Seterusnya kami buat appointment dengan Dr Hamid. Hasilnya memang Kak Fiza bermasalah.


Ujian HSG kali pertama dibuat. Doktor ada inform, memang ini prosedure pertama yang perlu kita jalankan untuk rawatan kesuburan. HSG ni ujian untuk ketahui keadaan tube fallapio kita. Boleh rujuk pada entry sebelum ini di tiub fallapio tersumbat. Report menunjukkan tiub kanan memang 100% tersumbat. Dalam report pun tulis 'totally blocked'. Tiub kiri pun bermasalah sebab aliran dye tu tak boleh keluar bukaan tiub fallapio.

Time tu rasa sedih teramat dah. Tak dapat nak bayangkan dah apa yang bakal terjadi next. Jadi, Dr Hamid decide untuk try clomid (ubat subur) untuk 3 cycle period je. Disebabkan period tak teratur. (Period tak teratur since anak dara lagi tau), ubat untuk turun period dibekalkan sekali.

Lagi sekali tak sukses dengan 3cycle clomid. Next step untuk buat simple procedure Hydrotubation dan D&C. Term mudah faham macam cuci rahim la. Nak cuci dan korek-korek lemak kat tiub tu. Sorry kalau Kak Fiza salah explain. Apa yang faham itulah yang dikongsi...hihi

RM1300 pejam mata keluarkan untuk procedure tu. Dah selesai lagi sekali Dr Hamid bagi clomid. Tak ingat untuk berapa cycle. Rasanya dalam 3 cycle jugak la..

Nak tau apa jadi lepas tu...nanti Kak Fiza story pada next entry yer...macam mana next appointment dengan segala macam suplemen ditelan..

Rasa dah panjang sangat ni...😃😃

Kak Fiza
SungaiPetani
0124513311




Sunday, November 12, 2017

HARI KEUSAHAWANAN SEK KEB SERI PINANG

Assalamualaikum...

Hari ni lewat sikit la Kak Fiza bersiaran. Pagi2 lagi sibuk dengan anak-anak. Hari sekolah ni memang super duper bizi la kan.

Ohh ya...hari ni ada hari keusahawan sekolah Along Hadif ni. Rasanya sambutan serentak satu Malaysia kan. Tengok ada la jugak rakan FB dok upload gambar mereka.

Jom kita tengok meriahnya anak-anak ni menyambutnya. Hepi je tengok diaorg.




Aktivito yang ada antaranya Memanah, rumah hantu, overboard, istana belon, waterboat dan macam-macam lagi. Makanan jangan cakap la..memang meriah. Kak Fiza elok sampai sekolah Along dah minta belikan kupon baru. Kupon rm10 yang dah beli dah habis...huhu

Ada juga pemeriksaan kesihatan percuma. Nak beratur check mata pun alamak hai...ramainya yang Q. Tak jadilah...hehe

Memang meriah lah tengok. Habiskan kupon terus balik. Kat sana lama2 nanti silap haribulan berpuluh2 habis...😃😃

Kak Fiza
SungaiPetani

Saturday, November 11, 2017

VITAMIN C BERSAMA UDANG PUNCA KERACUNAN ARSENIK

Assalamualaikum...

Dok tengah sarapan dengan anak-anak, ada customer wassap
Klu makan udang..vit c x leh makan..sebabnya ada asid pa x tau..mber g tau..tu yang tanya fiza"

Kak Fiza sengeh la dulu baca ni sambil sarapan. Tapi betul ke sampai boleh keracunan kalau diambil bersama.



Arsenik ni adalah satu unsur yang banyak ditemui pada tanah, haiwan dan juga manusia. Dalam makanan juga ada arsenik dan makanan laut mencatatkan unsur arsenik yang lebih tinggi berbanding makanan lain.
Unsur arsenik dalam makanan merupakan unsur yang organik. Jadi, tak bahaya la kalau dimakan. 
Arsenik organik (organic arsenic) bukanlah bermaksud ianya terhasil daripada sumber semula jadi. Tetapi, ianya disebabkan atom arsenik itu mempunyai ikatan secara kovalen kepada atom karbon. Jadi, ia dipanggil arsenik organik, dan kompaun ini wujud pada kadar yang sedikit dalam makanan. Ia selamat untuk dimakan.
Arsenik tidak organik (inorganic arsenic) pula ialah arsenik yang wujud dalam keadaan metallic form, ataupun yang mempunyai ikatan ionik dengan kompaun lain. Arsenik tidak organik yang boleh menyebabkan keracunan jika dimakan.
Ya...memang ada kajian menyatakan kompaun arsenik organik boleh bertukar menjadi bahan yang berbahaya apabila dimakan dengan vitamin C. Tetapi, kajian itu menggunakan jumlah kompaun arsenik yang sangat tinggi, dan tak boleh disamakan dengan kandungan arsenik di dalam makanan.
Perlu diketahui juga, jika berlaku keracunan Arsenic ia tidak akan menyebabkan simptom seperti pendarahan di mulut, hidung dan telinga. Tetapi mungkin berlaku muntah, cirit birit, tekanan darah rendah, dehidrasi dan juga renjatan.
InshaAllah tak bahaya malahan Vitamin C boleh melindungi kita daripada keracunan arsenik bila diambil bersama.
Haaa..lepas ni boleh makan udang banyak-banyak yea...😃



Istimewanya Vitamin C Shaklee ni ia mampu melawan penyakit. Paling penting Vitamin C boleh menghasilkan kolagen untuk kulit. Banyak lagi manfaat Vitamin C dalam entry sebelum ini.



Jadi, jangan ragu-ragu lagi tau. Vitamin C sememangnya bagus untuk kita amalkan.
Nak cuba Vitamin C Shaklee? Boleh hubungi Kak Fiza 0124513311 untuk pembelian secara online. Area terdekat kita boleh je COD.


Atau boleh klik link dibawah untuk pembelian terus di website Shaklee yang mana sangat mudah.


Sekiranya anda berminat menjadi Pengedar Shaklee terus hubungi 0124513311. Kak Fiza memerlukan pengedar di Seluruh Malaysia termasuk Indonesia, Singapura dan Brunei.

Kehadiran anda sangat diperlukan.

Friday, November 10, 2017

MEAL SHAKES PENAMBAH SELERA BUAT SI MANJA

Meal Shakes shaklee penambah selera buat simanja anda.

Sebagai ibu semestinya kita nak yang terbaik buat anak-anak kan. Ada sesetengah budak ni sangat cerewet memilih makan. Kalau kena yang ok, semua makanan dia bedal je..hihi


Tapi bagi yang memilih atau tak de selera nak makan susah jugak tu. Ada banyak cara untuk tambah selera makan mereka ni sepeti yang dah kak fiza cerita pada entry sebelum ini.

Cuma hari ni nak huraikan panjang sikit tentang pengambilan sumber nutrisi yang cukup lengkap untuk simanja anda. Penyelesaian kepada masalah anak-anak susah makan ni, boleh la amalkan Meal Shakes dari Shaklee.


Kenapa Meal Shakes?
Meal Shake memang kesukaan anak-anak tau. Rasa Vanila memang nyummy sangat. Ianya mengandungi sumber protein serta, Kalsium, Vitamin dan Mineral penting, Meal Shakes memang pilihan terbaik bagi mengembalikan selera makan anak. 

Meal Shakes juga memberikan mereka nutrisi yang lengkap dan sempurna. Kalau dah cuba sekali pasti repeat berkali-kali. Dah ramai parent yang memberi anak mereka cuba Meal Shakes ni dan berjaya menaikkan selera makan. 


Bukan sahaja untuk menambah selera makan, ibu-ibu pasti teruja bila dengan amalnya Meal Shakes ni, anak-anak dah jarang sekali nak sakit atau demam. Sememangnya Meal Shakes juga bagus untuk kuatkan imun mereka. Parut-parut luka juga cepat sembuh. 


Banyak lagi manfaat Meal Shakes ni tau. Bukan sahaja untuk kanak-kanak tapi orang dewasa juga boleh amalkan.

Mealshake sesuai untuk semua peringkat umur dari kanak-kanak berusia 1 tahun ke atas hinggalah orang dewasa. Nak Multivitamin dalam bentuk selain dari pil, Mealshake adalah pilihan tepat dan terbaik.

Berminat nak dapatkan Meal Shakes Shaklee buat keluarga anda boleh roger Kak Fiza 012 4513311. Call/wsap/sms..insha Allah akak layan nanti.


Thursday, November 9, 2017

RESEPI CUCUR BADAK SEDAP

Assalamualaikum...

Hari ni nak share coq badak sedap ni. Memang sedap dan lembut tau. Boleh cuba kalau tak caya..hehe

Sebenarnya gambar kali ke2 Kak Fiza buat. Yang 1st time tu kulit badaknya agak keras ckit sebab terlebih tepung. Tapi kita cuba lagi sampai berjaya...haha


Bahan-bahan untuk inti.
1/2 biji kelapa di mesin
4 batang serai *
2/3 biji bawang besar *
2 ulas bawang putih *
10 - 15 tangkai cili kering (direbus) *
Halia (lebih kurang 1 inci)
2 sudu gula
100gm Udang kering / udang kepal
Garam secukup rasa
Daun kari

Cara2nya:
Blender je semua bahan bertanda *. Panaskan minyak dan tumis dengan daun kari kemuadian masukkan bahan blend tadi. Kemudian masukkan udang kering dan kelapa tadi dan kacau sehingga kering. Bagi kering tau..baru best.

Udang tadi boleh juga diblend..

Bahan untuk kulit:
Sebiji Ubi Keledek ( anggaran 300 - 400gm
3 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar tepung beras
Garam

Rebus ubi keledek hingga empuk. Masuk secubit garam semasa merebus. Kemudian toskan dan disejukkan dulu.

Lenyekkan dan digaulkan bersama tepung tadi. Kalau agak lembik boleh tambahkan tepung. Jangan banyak sangat tau. Agak2 boleh bentuk jer..

Senang kan..nanti boleh la cuba.

Wednesday, November 8, 2017

PETUA MUDAH ATASI BAYI SEMBELIT

Assalamualaikum...

Pernah tak mummy alami masalah bayi bawah 2 tahun sembelit?



Sembelit ni biasanya terjadi sebab bayi anda kurang pengambilan makanan berserat. 

Sejak Kak Fiza jadi baby sitter kat sorang anak jiran ni, terpaksa la google macam2 cara sebab si debab ni selalu sangat sembelit. Mungkin sebab faktor FM yang dia minum dan kurangnya air dan makanan berserat tadi.

Baby Qisya setakat ni Alhamdulillah tiada masalah membuang ni. Hari2 tanpa miss dia buang...haha

Ni salah satu tips pemakanan yang pernah dicuba. Memang menjadi..

Bahan:
- 50 gram daun bayam, cincang halus
- 500 ml air
- 50 gram avokado dilenyek halus
- 1 sudu besar margerin

Caranya:
1. Rebus bayam sehingga layu.
2. Masukkan margerin, masak sekejap dan angkat.
3. Masukan avocado dan kacau rata, siap dimakan!

Foto: Pa&Ma

Dan disaat nak siapkan entry ni, terjumpa satu lagi tips dengan menggunakan satu sudu TEPUNG SAGU atau TEPUNG KANJI dan dicampurkan ke dalam susu anak. Bancuh dengan air suam atau air masak sahaja tau. Nanti masak plak tepung tu kalau air panas.

Bila nak bancuh susu tu, korang kurangkan la satu sudu susu dan tambah satu sudu tepung ni tadi. Sehari sekali pun dah cukup tapi kalau anak sembelit teruk, berikan 4 kali sehari.  Jangan lebih2 sebab nanti cirit plak baby tu sebab tepung tu membuatkan najis berlendir dan memudahkan pembuangan najis.

Insha Allah, masalah sembelit akan selesai.  
Mummy ada cara lain? Jom kita share. Mana tau berguna nanti kan...

Kak Fiza
SungaiPetani

Tuesday, November 7, 2017

8 CARA TAMBAH SELERA MAKAN ANAK-ANAK

Cara tambah selera makan anak.

Ada tak mommy2 yang berhadapan anak 2 tahun yang kurang selera makan? Awalnya makan memang tak memilih tapi masuk satu ketika dah kurang selera makan.


Pengalaman anak dah 3 ni, Kak Fiza dapat kenalpasti anak2 yang usia begini sememangnya selera makan mereka tak menentu. Bagaimana nak buat yer?

1. Jangan Paksa
Jangan paksa anak2 ni makan. Cari waktu yang sesuai dan pujuk la dengan kasih sayang.

2. Makan ketika lapar
Kalau anak yang dah besar, mesti diaorang akan cari makan. Contohnya, lepas pulang dari sekolah atau selepas bermain. Bagi yang masih menyusu, elakkan bagi minum susu dulu selepas bangun tidur tu. Kalau dah diberi susu, potensi mereka nak makan tu makin kurang.

3. Makan bersama
Anak2 akan lebih excited nak makan bila dah ramai dan makanan terhidang depan mata ni. Biasanya kita ni mesti nak suap anak makan dulu kan. So, apa kata ubah aktiviti makan2 ni...hihi

4. Hidangan makanan yang menarik
Bila makanan menarik dan pelbagai warna, mereka akan lebih excited nak makan kan...



5. Elakkan Jajan/Snek
Ada cara terbaik untuk elakkan anak makan Jajan ni. Yang ni memang tak elok la kan untuk tumbesaran mereka. Tapi kadang2 bila kat sekolah memang kita tak boleh larang mereka nak beli. Area rumah kak fiza ni pun ada orang jual jajan depan rumah. Alhamdulillah, anak2 Kak Fiza memang tak gemar sebab dari awal dah diajar tapi kadang2 teringin bagi jelah...huhu

6. Elakkan makan sambil bersulam air
Dah habis makan baru lah minum air. Sebab kalau minum air ketika makan nanti perut cepat kenyang. Nanti dah makanan tak habis...

7. Ajar anak2 makan sendiri
Umur setahun setengah Kak fiza dah ajar anakakan sendiri. Biarlah bersepah pun..nanti boleh kemas kan.

8. Tanya pendapat anak2 menu yang mereka suka
Haaa...ni memang anak2 Kak Fiza la. Yang Along agak cerewet bab makan..jadi, setiap kali nak masak kena tanya dia dulu. Angah plak senang..tak kisah pun apa ibu masak.

Kann senang tu. Tapi pada anak2 yang memang tak jalan semua cara ni, InshaAllah Kak Fiza ada cara yang lagi best untuk membantu anak2 ni lagi berselera nak makan. Makanan tambahan Meal Shakes ni sangat sesuai untuk mereka.

Pada anak2 yang bermasalah nak makan, apakata praktikkan cara ni. Ataupun kalau korang ada cara lain meh la kita kongsi..

KakFiza
SungaiPetani

JOM SERTAI KAMI TAMBAH PENDAPATAN

 ANDA INGIN MENCARI SIDE INCOME❓ ANDA INGIN BERNIAGA DENGAN MODAL MINIMA❓ Jom sertai kami sebagai Perunding Takaful di Muqmeen Group (MG). A...