Tuesday, November 7, 2017

8 CARA TAMBAH SELERA MAKAN ANAK-ANAK

Cara tambah selera makan anak.

Ada tak mommy2 yang berhadapan anak 2 tahun yang kurang selera makan? Awalnya makan memang tak memilih tapi masuk satu ketika dah kurang selera makan.


Pengalaman anak dah 3 ni, Kak Fiza dapat kenalpasti anak2 yang usia begini sememangnya selera makan mereka tak menentu. Bagaimana nak buat yer?

1. Jangan Paksa
Jangan paksa anak2 ni makan. Cari waktu yang sesuai dan pujuk la dengan kasih sayang.

2. Makan ketika lapar
Kalau anak yang dah besar, mesti diaorang akan cari makan. Contohnya, lepas pulang dari sekolah atau selepas bermain. Bagi yang masih menyusu, elakkan bagi minum susu dulu selepas bangun tidur tu. Kalau dah diberi susu, potensi mereka nak makan tu makin kurang.

3. Makan bersama
Anak2 akan lebih excited nak makan bila dah ramai dan makanan terhidang depan mata ni. Biasanya kita ni mesti nak suap anak makan dulu kan. So, apa kata ubah aktiviti makan2 ni...hihi

4. Hidangan makanan yang menarik
Bila makanan menarik dan pelbagai warna, mereka akan lebih excited nak makan kan...



5. Elakkan Jajan/Snek
Ada cara terbaik untuk elakkan anak makan Jajan ni. Yang ni memang tak elok la kan untuk tumbesaran mereka. Tapi kadang2 bila kat sekolah memang kita tak boleh larang mereka nak beli. Area rumah kak fiza ni pun ada orang jual jajan depan rumah. Alhamdulillah, anak2 Kak Fiza memang tak gemar sebab dari awal dah diajar tapi kadang2 teringin bagi jelah...huhu

6. Elakkan makan sambil bersulam air
Dah habis makan baru lah minum air. Sebab kalau minum air ketika makan nanti perut cepat kenyang. Nanti dah makanan tak habis...

7. Ajar anak2 makan sendiri
Umur setahun setengah Kak fiza dah ajar anakakan sendiri. Biarlah bersepah pun..nanti boleh kemas kan.

8. Tanya pendapat anak2 menu yang mereka suka
Haaa...ni memang anak2 Kak Fiza la. Yang Along agak cerewet bab makan..jadi, setiap kali nak masak kena tanya dia dulu. Angah plak senang..tak kisah pun apa ibu masak.

Kann senang tu. Tapi pada anak2 yang memang tak jalan semua cara ni, InshaAllah Kak Fiza ada cara yang lagi best untuk membantu anak2 ni lagi berselera nak makan. Makanan tambahan Meal Shakes ni sangat sesuai untuk mereka.

Pada anak2 yang bermasalah nak makan, apakata praktikkan cara ni. Ataupun kalau korang ada cara lain meh la kita kongsi..

KakFiza
SungaiPetani

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...