Saturday, September 10, 2016

9 TIPS MENJAYAKAN MISI PENYUSUAN SUSU IBU SI KEMBAR ANDA

9 TIPS MENJAYAKAN MISI PENYUSUAN SUSU IBU SI KEMBAR ANDA

Baru-baru ni ada kawan kat FB lahirkan bayi kembar. Alahai comelnya si kembar. Salah satu impian akak dulu2 sebelum Muhammad Hadif lahir. Padahal tak der plak keturunan kembar ni. Berangan je lah...

Anak kembar? Maksudnya semua kerja nanti double. Huhu. Anak sorang pun rasa mcm susah nk handle...tambah2 pula anak kembar kan. Penatnya mungkin masa baby je lah. Bila besar nnti seronok tgk. Percaya lah..cewahhhh mcm ada pengalaman kan..haha

Tapi part menyusu memang akak tak leh nak bayangkan macam mana..huhu. Ada terbaca dalam Pa Ma mcm mn nak handle..so akak kongsi disini yer..
Semoga niat ibu2 nak menyusukan si kembar berjaya dan dipermudahkan.

1. Waktu kelahiran bayi
Kebanyakan bayi kembar lahir secara pramatang atas sebab-sebab kesihatan ibu. Keadaan ini sudah tentu mempengaruhi persiapan payudara untuk menghasilkan susu kerana ia memerlukan masa lebih lama untuk menghasilkannya.

Dalam hal ini ibu mempunyai dua pilihan sama ada memberikan bayi dengan susu formula terlebih dahulu atau mengepam payudara. Semakin kerap dipam, pengeluaran susu ibu akan semakin lancar dan banyak, maka ibu boleh menyusukan bayi kembar dengan normal.

2. Berkongsi pengalaman
Carilah sebanyak mungkin info dan perkongsian pengalaman daripada mereka yang pernah menyusukan bayi kembar. Kalau tak jumpa di sekeliling anda, cari sahaja di internet. Ada bermacam forum, blog dan laman web tentang ibu menyusu. Bahkan anda juga boleh berkonsultasi dengan konsultan laktasi yang kini ada ramai di luar sana bersedia memberikan khidmat nasihat berkenaan hal penyusuan.

Haa..yg ni memang byk sangat2 group2 ibu menyusu kat FB. Akak pun ada 2/3 org kawan yg berjaya BF anak secara eksklusif sampai 2thn. Steady kan..

3. Buat jadual menyusu
Waktu untuk menyusukan bayi kembar bergantung kepada ibu dan bayi sendiri. Namun kebanyakan ibu lebih selesa memilih waktu yang sama untuk menyusukan si kembar. Ada dua sebab mengapa mereka memilih masa yang serentak iaitu pertama kerana efisiensi waktu.

Walaupun memerlukan masa yang lebih panjang, tetapi ibu tidak perlu bergantian menyusukan bayi yang pasti mengambil masa yang lama untuk ibu.
Kedua, ibu tidak perlu panik apabila salah seorang kembar menangis ketika sedang menyusukan seorang kembar. Jadi kalau anda memilih untuk menyusukan kembar serentak, lakukan ia sejak awal lagi sehingga pasangan kembar stabil memiliki jam penyusuan yang sama.


4. Memilih posisi selesa
Pemilihan posisi menyusu memainkan peranan penting dalam kejayaan penyusuan susu ibu. Posisi paling selesa dan sesuai untuk ibu beranak kembar adalah football hold ataucradle hold.
Alat bantuan seperti bantal menyusu sangat membantu ibu anak kembar lebih selesa dan tidak penat ketika menyusukan bayi. Dengan bantuan bantal ini, ibu tidak perlu terlalu memagang atau memeluk si kembar ketika mereka menyusu.

5. Selang-seli posisi
Jangan biasakan bayi anda menyusu di payudara yang sama secara terus-menerus. Jika sebelumnya bayi A sudah menyusu di payudara kiri maka untuk sesi penyusuan selepas itu biarkan dia menyusu di payudara sebelah kanan dan seterusnya.

6. Sokongan suami
Tiada siapa yang mampu memberikan sokongan sehebat suami sendiri. Jadi para suami mestilah memberikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada isteri yang menyusukan anak apatah lagi anak kembar. Membantu menyiapkan kerja rumah, menyediakan minuman untuk isteri ketika menyusu si kembar dan sekurang-kurangnya berada di sisi isteri ketika proses menyusukan anak sedang berlaku sudah cukup membahagiakan isteri.

7. Sokongan Keluarga
Bukan setakat sokongan suami yg kita perlu. Akak yg sorang ni pun sama. Sokongan keluarga terutama mak sangat2 kita perlu. Sebab apa tau..kadang2 ada je mak2 kita boleh suggest bagi FM bila diaorg tgk baby kita asyik2 nk bunyi. Yang ni memang selalu sangat terjadi. Mcm akak pun masa Qisya baru seminggu mak dah suggest. Nasib baik akak kuat semangat tau. So..penting sangat2 sokongan keluarga terutama mak dan mil. Org lain tu lantak lah yer.

8. Educate Pengasuh
Yang ni penting bagi ibu2 yg bekerja. Kena cari yg betul2 boleh handle EBM. Tak kisah la samada sedara kita ke..jiran kita ke. Pastikan mereka tahu nk handle. Kita ajar pun tak per..yg penting mereka boleh jaga anak kita tu dengan baik. Bekalkan diaorg kelengkapan yg cukup seperti warmer. Penting tu.

9. Milk Booster
Kadang2 tak perlu pun milk booster ni tapi apa salahnya bekalkan nutrisi yg cukup kpd bayi kita kan. Dapatkan suplimen utk kita sentiasa cergas, sihat dan cukup vitamin. Nanti semuanya dpt diserap kepada bayi melalui susu ibu.

Boleh jer cari akak utk Set Menyusu. Perlu untuk keperluan anda dan bayi..

Dekat Pa Ma ada 6jer. Akak pepandai sendiri tambah lagi 3..haha.

Apa2 pun..semoga bermanfaat utk kita bersama.

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...