Tuesday, November 30, 2021

APABILA KETUA KELUARGA TIADA?

 


Kenapa acap kali kebanyakan ejen takaful cakap "suami ambil la hibah utk isteri". 


Setuju tak kalau saya katakan:


A: 80% pendapatan isi rumah disumbang oleh suami. Hanya 20% oleh isteri.


B. 50% suami, 50% isteri


C: 100% suami.


D: 100% isteri.


Majoriti kita hari ini berada dikelompok A. Isteri zaman sekarang dah bijak berniaga walaupun suri rumah. Pelbagai online bisnes boleh dibuat hanya dari rumah.


Oleh sebab suami adalah 'breadwinner', so kalau berlaku sesuatu yang diluar jangkaan kita, apa kita akan expect sebagai isteri? 80% pendapatan hilang! Hanya 20% yang tinggal! Lagi naya kalau 100% harapkan pendapatan suami.


Ya..ada saving suami nanti boleh keluarkan. Tapi, tahukan anda bahawa akaun suami anda bakal dibekukan selepas kematian! 


Kalau suami hilang isteri, suami masih ada pendapatan. Boleh teruskan hidup mcm biasa. Tidak terjejas dari segi pendapatan! Tapi kalau isteri hilang suami, banyak yang terjejas..


Sebab itu, suami yang perlu apply hibah dan namakan isteri sebagai penama!


Kalau situasi anda di B, bayangkan separuh pendapatan anda hilang. Senget tak? Boleh hidup dengan separuh pendapatan? Kalau komitment masih lagi tinggi? Dengan hutang itu ini? Nanti keluarga suami tuntut faraid plak..dah nak kena settle semua tu dulu.


Tapi kalau D, suami yang wajib ambil hibah bagi pihak isteri. Sebab selama ni bergantung pada isteri sebab gaji isteri lagi banyak. Suami dok rumah jaga anak². Perlu ada 'income replacement' jika isteri tiada. Kelompok D pun banyak saya jumpa. Isteri bekerja suami jaga anak.


Apa yang penting, kenaplasti siapa 'breadwinner'' dalam keluarga! Dan pastikan dia tinggalkan sesuatu untuk kita..


Fiza Hasan
012 4513311
Wealth Planner
Muqmeen Group

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...