Thursday, June 4, 2015

PUNCA TERJADINYA PNEUMONIA KANAK-KANAK



Entry yang lepas ada saya ceritakan mengenai Tanda-tanda pneumonia dikalangan kanak-kanak. Kita sebagai ibu bapa memang wajib ambil tahu lebih2 lagi kalau yang ada anak kecil kan. Memang mengharapkan anak2 sentiasa sihat dan ceria tetapi tak salah sebagai langkah pencegahan..:)





Banyak organisma boleh menyebabkan pneumonia seperti bakteria, virus, mikoplasma, fungus (chlamydia) dan mikobakteria. Gejala ditunjukkan biasanya lebih kurang sama dan menyebabkan ia sukar dikesan.

Ujian makmal dan radiologi juga kadangkala tidak membantu bagi menentukan punca pneumonia. Rawatan pneunomia berbeza antara pesakit. Bagaimanapun pada peringkat umur tertentu, pengetahuan mengenai punca dapat membantu doktor membuat pilihan rawatan sesuai.
  • Bayi baru lahir (sehingga 30 hari) - Patogen (kuman penyebab pneumonia) mungkin ada di dalam uterus dan bayi mendapat jangkitan ketika dilahirkan atau melalui sentuhan dari orang lain atau peralatan selepas dilahirkan.
  • Bayi kecil - Punca paling biasa ialah virus yang menyebabkan kira-kira 90 peratus jangkitan salur pernafasan bawah. Virus pernafasan sinsitia (RSV) adalah patogen paling biasa diikuti virus influenza jenis 1, 2, 3, A atau B.
Jangkitan bakteria pada peringkat umur ini jarang berlaku. Jika ada pun, biasanya ia disebabkan Streptococcus pneumoniae, Haemophilus influenza jenis B (jarang berlaku pada kanak-kanak yang mendapat suntikan imunisasi) atau Staphylococcus aureus.

Kanak-kanak yang mengalami jangkitan bakteria pneumonia biasanya menunjukkan gejala lesu, tidak selesa, otot menjadi lembik (hipotonia), kekurangan oksigen dalam tisu dan cecair badan menjadi berasid.

Antara kumpulan berisiko ialah:
  1. Kanak-kanak di bawah umur lima tahun
  2. Kanak-kanak yang dihantar ke pusat jagaan harian
  3. Kanak-kanak yang kerap mengalami jangkitan telinga
Apa pula Rawatan dan Langkah Pencegahan yang sewajarnya?. Kita jumpa di entry akan datang yer..:)

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...