Monday, July 7, 2014

Memahami Tinggi Rendah Paras Kolesterol Anda

Assalamualaikum semua...

Hari ini nak bercerita mengenai Kolestrol. Rasanya dah ada 2 entry sebelum ini mengenai masalah yang sama  DI SINI dan DI SINI. Apa-apa pun jom kita kaji semula apakan itu Kolestrol dan bagaimana ia menjadi ANCAMAN kepada kita semua. Bukan org gemuk sahaja terdedah pada Kolestrol yer. orang kurus macam saya ni pun sama...ha..kurus la sangat kan..hihi

APA ITU KOLESTEROL?

Kolesterol adalah sejenis lemak yang dihasilkan di hati atau di usus. Kolesterol ini berfungsi untuk menghasilkan hormon dan membentuk membran sel seterusnya dibawa ke seluruh badan manusia melalui plasma darah. Selain itu, kolesterol juga penting dalam pembentukan asid hempedu dan Vitamin D di dalam badan.

Kolestrol adalah daripada sumber haiwan yang akan menyebabkan berlakunya PENINGKATAN KADAR kolestrol dalam badan kita. Sememangnya tubuh kita amaat memerlukan Kolesterol tetapi kita harus mengawalnya sebelum ia memudaratkan kesihatan kita.
Terdapat 2 jenis Kolesterol dalam darah anda:
  1. Lipoprotein ketumpatan rendah (LDL): boleh membentuk plak dan menyumbat arteri seterusnya meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. Ianya dikenali sebagai 'Kolesterol Jahat' 
  2. Lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL): dikenali sebagai 'Kolesterol Baik' yang dapat menyingkirkan Kolesterol Jahat tadi dengan membawanya ke hati untuk disingkirkan.

Banyak faktor yang mempengaruhi tinggi rendah paras kolesterol tubuh kita, antaranya:
  • Genetik - tinggi risiko akan kita hadapi jika ada antara ahli keluarga yang mempunyai sejarah Kolesterol tinggi
  • Usia - bila meningkatkannya usia, kolesterol lebih mudah meningkat
  • Pemakanan yang Tidak Sihat - terlalu banyak lemak, 'fast food' dan lain-lain
  • Berat Badan Meningkat & Kurang Bersenam
  • Diet yang salah
  • Merokok & Mengambil Minuman Keras
  • Stress
Apabila meningkatnya Kolesterol dalam tubuh badan kita, akan menyebabkan masalah kesihatan yang serius terhadap sistem kardiovaskular badan. Darah di dalam badan akan membawa kolesterol yang terdapat di dalam badan ke pelbagai organ dan kelenjar yang memerlukannya. Ia dibawa oleh sejenis pembawa yang dikenali sebagai Lipoprotein. Apabila terlalu banyak kolesterol yang melalui saluran darah, kolesterol ini akan mula terbentuk di dinding arteri iaitu pada dinding saluran darah. Pembentukan kolesterol ini dipanggil plak seterusnya memberi kesan kepada sistem kardiovaskular badan.
Apabila plak terbentuk pada arteri, ia akan menghalang pengaliran darah kerana saluran darah yang sempit dan apabila situasi ini berlaku hampir dengan organ penting di dalam badan terutamanya jantung, ia akan menyebabkan masalah serius berlaku malah boleh menyebabkan kematian. Apabila saluran darah berhampiran organ jantung menjadi semakin sempit, ia boleh menyebabkan serangan jantung berlaku.
Apabila arteri yang menyalurkan darah ke otak pula yang tersumbat, ia akan menyebabkan sesorang itu mengalami STROK.
Penyakit jantung dan strok ini boleh mengancam nyawa. Penjagaan paras kolesterol adalah penting di dalam badan serta kandungan darah di dalam badan. 
  
Kolesterol yang tinggi juga boleh menyebabkan Artherosclerosis atau arteri menjadi keras. Apabila plak memenuhi arteri, dinding arteri menjadi keras dan rapuh. Ini bukan sahaja menghalang pengaliran darah, malah ia juga akan menyebabkan arteri pecah kerana terlalu rapuh dan ini akan menyebabkan darah menjadi beku di dalam badan.


BAGAIMANA CARA MENGATASI KOLESTEROL TINGGI?
  1. Mengubah Corak Pemakanan - elakkan pemakanan yang berunsurkan haiwan, sekaligus membantu badan kita mengurangkan kolesterol
  2. Mengurangkan Pemgambilan Kalori / Tenaga Harian -  sekaligus ia mampu mengurangkan kadar pengambilan kolesterol
  3. Amalkan Diet yang Seimbang - seimbangkan dengan pemgambilan sayur-sayuran, buah-buahan serta ulam-ulaman.
  4. Amalkan Bersenam - mengawal berat badan dengan senaman rutin
  5. Hentikan Tabiat Merokok & Pengambilan Alkohol
  6. Amalkan Minyak Ikan - kandungan Omega 3 dapat menurunkan parasa kolesterol dalam darah
  7. Elakkan Stress
  8. Dapatkan Nasihat Doktor - dengan melakukan permeriksaan 2 kali dalam tempoh 3-6bulan. 
Berdasarkan penerangan di atas, semestinya anda tahu betapa bahanya Kolesterol jika tidak dikawal.
Dengan Shaklee, kami mencadangkan pengambilan PHYTOCOL-ST, OMEGA GUARD & GARLIC


Bagaimana ketiga-tiga produk Shaklee ini dapat membantu mengatasi paras Kolesterol anda?

PHYTOCOL-ST Shaklee ialah formula proprietari berasaskan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal berkesan untuk menyekat penyerapan kolesterol dan merendahkan paras kolesterol LDL. 
  • Rumusan beberapa jenis fitosterol asli yang aktif daripada tumbuh-tumbuhan, buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin. 
  • Membekalkan 2,000 mg fitosterol tumbuhan setiap hari. 
  • Fitosterol tumbuhan telah terbukti secara klinikal mampu mengurangkan paras kolesterol LDL dalam lebih 80 kajian. 
  • Membekalkan 100% nilai harian fitosterol sepertimana disyorkan Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH). * * 
  • Tiada pengawet, pewarna, perisa atau pemanis tambahan.

OMEGA GUARD
DHA dan EPA boleh menentang thrombosis, tekanan darah tinggi yang lebih rendah dan kepekatan darah, melincirkan saluran darah, dan peredaran darah yang lancar. Oleh sebab itu, ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan di leher atau pun sakit kepala. Ia juga merendahkan kolesterol, menghindar pembekuan darah di dalam badan, membantu mengekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolesterol LDL, mengawal masalah obesiti, mencegah arteriosclerosis, myocardial infarction, membantu mengurangkan risiko sakit jantung.

GARLIC 
Menurunkan kolesterol, LDL, trigliserid dan kelikatan darah, mengurangkan bekuan darah; meningkatkan HDL, melindungi jantung dan menghalang strok dan penyakit koronari.


TEMPAH SEKARANG SET KOLESTEROL ANDA!
UNTUK KESIHATAN SEISI KELUARGA



untuk ORDER Klik sini!

ORDER NOW!!

 ORDER Anda akan DIRECT MELALUI E-SELL Shaklee


Konsultasi percuma boleh hubungi fiza:

Afriza (Fiza) ** Shaklee ID: 949698 ** sms/whatsapp: 012 4513311 /
011 10833115 ** FB Page: Qisya E Shoppe ** email: eija_2004@yahoo.com

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...