Friday, August 11, 2017

PETUA TRADITIONAL MERAWAT KAYAP

Bila kayap menyerang!

Kak Fiza belum pernah berdepan dengan orang yang kena kayap ni tapi dalam seminggu ni perasan belakang badan Abang Ngah Haziq naik biji-biji macam ada air bisa gitu la. Mula tu ingatkan ruam biasa je. Sapu Herbal Blend je lah. Lepas 3 hari Haziq mengadu makin banyak..macam dah melarat. Yang sebelum ni macam dah kering sikit. Dah melarat hingga ke tengah badan dan kat lengan sikit.


En. Suami balik rumah dia cakap kayap. Macam mana ibu tak perasan kan..huhu. Belum jumpa Doktor lagi la tapi bila google dah memang serupa kayap dah tu. Sian dia. Yang ada kat rumah cuma Herbal Blend dengan Chewable Vita C je lah. Agak ralat sebab stok Nutriferon dah lama tak restok. Keadaan macam ni lah perlu sangat2 Nutri tu untuk boost antibodi sekaligus kuatkan imun anak2.


Sementara Nutriferon tak de stok kat rumah, kita cuba cara traditional la. Tadi dah gi jumpa Makcik area taman ni untuk minta air penawar, jadi balik dia suruh sapu daun bunga melur yg diramas/giling halus campur dengan bedak sejuk kat tempat terkena Kayap tu.


Boleh juga guna daun sireh cina yang tumbuh liar kat dalam pasu bunga tu. Untuk penyejuk badan. Nak bagi kurang rasa gatal2. Sama jugak la..boleh ramas2 campur dengan bedak sejuk. Banyak petua dulu2 yang kita boleh jadikan panduan.

Semoga tak melarat la kayapnya nanti. Aktif sungguh la. Dah sapu daun + bedak pun tak reti nak dok diam...huhu

Pentingnya imun booster seperti Nutriferon tu jika terjadinya kes macam ni. Kalau nak tau apa manfaatnya dalam mengatasi kayap, insha Allah Kak Fiza story pada next entry..


No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...