Friday, April 28, 2017

RAWATAN ALTERNATIF UNTUK PESAKIT BELL PALSY

Belly Palsy ni tak sama dengan strok. Biasa kita tengok macam strok kan tapi pesakit strok biasanya mengalami lumpuh bukan sahaja pada wajah, tangan dan beberapa anggota badan yang lain.



Pesakit Bell Palsy pula hanya mengalami lumpuh sebelah muka, muka senget sebelah, sebelah mata tak boleh buka dan telinga pun mengalami gangguan pendengaran. Bell Palsy ni bukan berpunca daripada penyakit kronik seperti diabetes, hipertensi dan lain-lain.

Apa punca Bell Palsy?
Biasanya ia berpunca akibat jangkitan virus seperti Herpes yang menyebabkan saraf muka menjadi bengkak. Saraf tersebut bergerak melalui tengkorak dalam saluran tulang kecil di bawah telinga. Saraf yang membengkak dan mampat di dalam saluran tulang yang sempit dipercayai menjadi penyebab kerosakkan pada saraf tersebut.

Pesakit mengalami kelumpuhan muka akibat saraf muka yang tidak berfungsi. Akibatnya pesakit mengalami ketidakupayaan untuk mengawal otot muka dan menyebabkan berlakunya muka jatuh atau senget.

Gejala dan komplikasi Bell Palsy

Gejala setiap seorang mungkin tidak sama. Di antara gejalanya adalah :
  • Kelumpuhan atau kebas pada sisi wajah
  • Mulut dan kelopak mata tidak dapat di buka atau ditutup.
  • Gangguan pada mata seperti masalah mata kering
  • Masalah sakit telinga pada sebelah muka yang mengalami kelumpuhan seperti sensitif kepada bunyi atau berdengung
  • Rasa berdengung pada salah satu telinga atau kedua-duanya
  • Bahagian mulut yang terjejas akan mudah berair liur
  • Mulut terasa kering
  • Sakit dan pening kepala
  • Kesukaran untuk makan, minum dan bercakap
  • Kelemahan atau kelumpuhan otot secara terus menerus
  • Otot wajah berkedut
  • Kemampuan deria rasa menurun

Siapa yang berisiko?
  • Tak mengira usia
  • wanita selepas bersalin atau ketika kedatangan haid
  • remaja yang mengalami stress. 
  • Pesakit Diabetes
  • Pengidap HIV
  • Kanak-kanak juga terdedah namun peratusannya sangat rendah.

Rawatan Penyakit Bell’s Palsy

Pesakit diberi Palsysteroid (kortikosteroid) seperti Prednisone dengan dos yang tinggi pada peringkat awal serangan selama 2 minggu. Dos steroid ini akan dikurangkan mengikut peningkatan kesihatan pesakit Bell’s Palsy tersebut.

Bagi kes Bell’s Palsy yang berpunca daripada radang, doktor akan berikan antiviral beserta steroid.

Kadangkala rawatan fisioterapi diberi kepada pesakit Bell’s Palsy bagi membantu menguatkan otot terjejas dan untuk stimulasi saraf terlibat. Contohnya seperti urutan muka, senaman otot muka dan stimulasi elektrik.

Suntikan Botox juga mungkin diperlukan untuk mengembalikan penampilan wajah.

Pembedahan mungkin jalan terakhir dilakukan untuk kes yang melarat.

Vivix membantu Penyakit Bell Palsy dan merupakan rawatan Alternatif yang popular.

Vivix mampu mengurangkan keradangan otot yang terjejas. Vivix bukan sahaja membantu untuk memulihkan sel saraf yang telah rosak malah berupaya untuk menggantikan sel tersebut. Sebab itu Vivix dikatakan mampu merawat hingga ke sel DNA.





2 Oktober 2015
Saya bangun sebelah muka dah jatuh. Tak boleh senyum. Mata tak boleh tutup. Air mata mengalir macam menangis. Sakit. Rasa tegang je.

Doktor sahkan saya diserang Bell’s Palsy. Bukan STROKE. Tapi kelemahan sebelah otot muka. Saya di steroid. Punca UNKNOWN. Tapi maybe sebab saya menyusukan, dan baru lepas bersalin. Saya tidak mengambil sebarang steroid lagi selepas tu.

Consume SPECIAL DOSE Vivix. Dan consume OmegaGuard, Bcomplex & Vitamin E dengan EXTREME. Saya juga menjalani fisioterapi.

Alhamdullilah selepas 90 hari, saya diberi kesempatan SENYUM kembali.

Share la. Saya izinkan. Kalau ade ahli keluarga / sahabat handai yg mengalami, berikan support. Ia bukan mudah seperti dijangka. Saya dan sahabat Bell’s Palsy sahaja yang tahu apa yg kami rasa. -Puan Faiza


Berminat untuk tahu maklumat lanjut mengenai Vivix boleh terus wsap Kak Fiza 0124513311. Ada PROMOSI TWIN PACK tau. InshaAllah, konsultasi terbaik akak berikan nanti.


Atau boleh klik link dibawah untuk pembelian terus di website Shaklee yang mana sangat mudah.



Sekiranya anda berminat menjadi Pengedar Shaklee terus hubungi 0124513311. Kak Fiza memerlukan pengedar di Seluruh Malaysia termasuk Indonesia, Singapura dan Brunei.

Kehadiran anda sangat diperlukan.

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...