Tuesday, January 3, 2017

KENALI APA ITU TELOMERE DAN KAITANNYA DENGAN JANGKA HAYAT MANUSIA

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Lama akak tak up entry yer. Hari ni nak story mengenai TELOMERE.




Apa itu TELOMERE?
Telomere ni ibarat penutup pada kedua-dua hujung kromosom dibdalam DNA kita yang memberi kesan kepada kadar penuaan.

Untuk pengetahuan semua, setiap kromosom eukariot (termasuk pada manusia) mengandungi satu molekul DNA. Eukariot merujuk kepada sel atau organisma di mana DNA membentuk kromosom dengan sarung protein dan dikelilingi oleh membran nukleus.

Telomere daripada protein DNA membantu memelihara hujung kromosom dan memastikan ia berada dalam keadaan stabil. Setiap kali kromosom menjalani replikasi, telomere menjadi semakin pendek.

Semakin pendek telomere, maka kekuatan strukturnya menjadi semakin lemah. Keadaan tersebut menyebabkan sel menjadi semakin tua dan lebih cepat mati.

Ramai saintis percaya telomere boleh dijadikan sebagai penanda kelanjutan umur (marker of longevity) atau penanda penuaan biologi (marker of biological aging).

Kajian sains mendapati ada kaitan antara telomere pendek dengan pelbagai penyakit berkaitan penuaan seperti kanser, strok, dementia, penyakit kardiovaskular, obesiti, osteoporosis dan diabetes. Perlu diketahui, kaitan tidak serupa dengan penyebab. Kemungkinan penyakit itu menyebabkan saiz telomere menjadi pendek, bukan sebaliknya.

Rajah diatas menunjukkan kedudukuan Telomere dimana ia memendek dengan perubahan usia. 

Pemendekan telomere ini menyebabkan sel tidak dapat dibahagikan lagi iaitu mati atau senescent. Seterusnya penyebab kepada penuaan , penyakit kanser dan penyakit kronik. Jadi, telomere ini menentukan hayat seseorang manusia. ( ini tidak termasuk jika meninggal sebab kemalangan atau sebagainya. Itu kerana ajal maut di tangan Allah.s.w.t )

Telomere melindungi DNA kita. 
Kalau plastik tu xde mesti tali tu akan kembang dan akan terbuka jahitannya kan. Macam tu jugalah DNA kita.. Makin pendek telomere ini akan menyebabkan sel & DNA kita rosak. Penyebab kepada pelbagai penyakit kronik. 

KAJIAN TELOMERE

The Shaklee Telomere Research Landmark Study II Shaklee telah bekerjasama dengan Dr.Elizabeth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase. Kajian telomere ini telah menguji kepanjangan telomeres. Landmark Study II yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan supplemen yang konsisten (Vitalizer, Vivix and Cinch) setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan TELOMERE sebanyak 40% !

Kajian ini dibuat ke atas pengguna Vivix yang mengambilnya setiap hari selama 5 tahun. Hasil kajian 40% lebih rendah kadar pemendekkan telomeres, kepanjangan telomeres mereka seperti orang yang umur 40 tahun. Ini menunjukkan Vivix membantu untuk mengekalkan kemudaan, keremajaan, dan membantu mengelakkan dari penyakit-penyakit disebabkan oleh usia yang semakin meningkat.

Vivix berfungsi untuk memastikan telomeres kita sentiasa panjang dan sel/DNA terlindung daripada kerosakan atau serangan radikal bebas. Menurut kajian landmark Shaklee juga, telomeres pengguna Vivix adalah 11% lebih panjang berbanding mereka yang bukan pengguna Shaklee.

Bagaiman Vivix bertindak ke atas sel manusia?
Ada saya ceritakan dalam entry 4 Cara Vivix Bertindak 

Sememangnya Vivix diperlukan oleh manusia untuk memanjangkan Telomere manusia dan menjaga sel DNA kita supaya tidak rosak dan terlindung daripada radikal bebas.

Jadi..nak merawat penyakit kita kena rawat punca penyakit itu sendiri. Dari mana penyakit tu datang. Puncanya adalah semuanya datang dari Telomere itu sendiri.

Bulan ni Vivix tengah offer tau. Jom grab sempena harga kaw kaw murah. Pembelian 2 botol sahaja anda layak dapat diskaun 5% dan free keahlian. Jadi, apa tunggu lagi. Hubungi saya sekarang.

Afriza
012 4513311



No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...