Monday, May 25, 2015

Dr. Forrest C Shaklee dan Sumbang Beliau

Assalamualalaikum w.b.t 

Saya pasti ramai geng2 blogger yang kenal Shaklee kan?. Tahu tak siapakah insan penting disebalik perkataan Shaklee? Apakah sumbangan beliau kepada dunia sehingga kehidupan orang ramai lebih sihat dan ceria? Jom saya ceritakan serba sedikit tentang sejarah perkembangan Shaklee dan sumbangannya kepada dunia.

Dr. Forrest C Shaklee adalah Pengasas Shaklee dan beliau dilahirkan pada November tahun 1894. Sewaktu beliau dilahirkan, beliau disahkan mengidam penyakit tuberculosis (batuk kering). Doktor kemudian meramalkan beliau tidak boleh hidup lama. Disebabkan penyakit beliau, keluarganya membuat keputusan untuk berpindah dari Carlisles (kawasan lombong arang batu) ke utara Iowa kerana mereka percaya rawatan terbaik untuk batuk kering adalah udara yang bersih dan segar serta rehat yang mencukupi. 

Zaman kanak-kanak beliau banyak dihabiskan dengan berehat dan memerhati alam sekitar. Apabila beliau sudah meningkat remaja, doktor berpuas hati dengan kesihatan beliau dan mengatakan penyakit tuberculosis beliau adalah terkawal. Walau bagaimanapun, beliau tetap tidak sesihat dan secergas remaja lain yang seusia dengannya. 

Forrest Shaklee banyak menghabiskan masa membaca tulisan dan falsafah Bernarr MacFadden dalam majalah “Physical Magazine” yang mengatakan ‘dadah (ubat) hanyalah menutup simptom, tanpa mengubati penyakit’. Beliau tahu berdasarkan pemerhatian beliau terhadap alam sekitar, manusia boleh dirawat dengan kaedah semulajadi. Ini menyebabkan beliau sangat berminat dengan science of chiropractic care. 

Forrest Shaklee kemudiannya mendaftar masuk ke Palmer School of Chiropractic yang diketuai oleh B.J. Palmer. Walaupun beliau mengagumi Palmer, beliau kurang bersetuju dengan pendapat Palmer yang merasakan chiropractic adalah satu-satunya rawatan untuk penyakit fizikal. Beliau percaya perlunya ada sistem yang lebih menyeluruh untuk
memelihara kesihatan badan. 

Dr Shaklee membuka tempat kajian awalan di Rockwell City, Iowa pada tahun 1915. Beliau percaya bahawa pemakanan yang baik adalah asas untuk keseluruhan dan kesejahteraan kesihatan. Pada tahun 1915 itu juga, produk pertama Dr Shaklee iaitu Vitalea Shaklee adalah multivitamin dan mineral yang pertama dicipta di dunia. Asalnya dikenali sebagai "Vitalized-Mineral" dan disingkatkan sebutannya kepada "Vita-min" dan perkataan vitamin ini yang pertama digunakan.

Pejabat terawal Shaklee

Dr. Forrest C. Shaklee adalah pengasas syarikat Shaklee pada tahun 1956 semasa berusia 61 tahun bersama dua anaknya Forrest, Jr. and Raleigh untuk mengeluaran makanan tambahan nutrisi Shaklee. Dr. Forest C Shaklee telah menubuhkan sebuah syarikat berdasarkan 'Living In Harmony With Nature' yang berazam untuk menghasilkan produk-produk bagi memperbaiki kesihatan insan dan bumi.

Boleh juga lihat entry saya yang lepas di SINI


APA SUMBANGAN BELIAU KEPADA DUNIA?

Antara Sumbangan Shaklee Kepada Dunia Ialah:

1960 - Shaklee memperkenalkan Basic-H Concentrated Organic Cleaner iaitu salah satu pencuci boleh dibiodegradasi dan tidak bertoksik yang pertama.

1961 - Dr.Shaklee mencipta Protein segera iaitu salah satu rumusan pengasingan protein soya yang pertama.

1972 - Shaklee memperkenalkan salah satu produk serbuk pencuci pakaian boleh dibiodegradasi tanpa fosfat, nitrat atau borat yang pertama.

1981 - Shaklee memperkenalkan sistem pembebasan terkawal berasaskan tumbuhan yang pertama bagi Vitamin C.

1982 - Shaklee menjadi salah sebuah syarikat Fortune 500.

1983 - Buat kali pertamanya,seorang warga Amerika mendaki Gunung Everest tanpa oksigen tambahan dan hanya bergantung pada tenaga yang dibekalkan oleh pemakanan Shaklee.

1986 - Penerbangan mengelilingi dunia tanpa henti yang pertama atas Voyager dengan tenaga yang dibekalkan oleh pemakanan Shaklee. Shaklee memberikan sokongan kewangan dan produk kepada ekspedisi pertama kereta luncur salji ke Kutub Utara yang diketuai oleh Will Steger.

1987 - Penerbangan berkuasa manusia pada jarak terjauh iaitu 72 batu melintangi lautan 'Projek Deadalus' dengan menggunakan tenaga yang dibekalkan oleh Shaklee Performance.

1988 - Shaklee mula beroperasi di Malaysia.

1990 - Basic H daripada Shaklee yang boleh dibiodegradasi terpilih sebagai salah satu daripada produk rasmi Hari Bumi yang pertama dan Shaklee telah menerima anugerah Family Circle Green-Chip sebagai salah satu daripada 10 syarikat yang mesra alam sekitar.

1993 - Shaklee membekalkan NASA dengan satu minuman rehidrasi, Performance yang telah disesuaikan untuk kegunaan para angkasawan semasa beroperasi di angkasa lepas.
Shaklee telah membekalkan minuman Performance kepada angkasawan NASA

1998 - Shaklee memperkenalkan siri penjagaan kulit pertama Enfuselle Skin Care berasaskan nutrisi,disokong oleh 8 paten,dan telah membelanjakan 1 juta dolar dalam penyelidikan klinikal.

2000 - Shaklee menjadi syarikat pertama di dunia yang menerima pensijilan 'Climate Neutral' dan mengimbangi sepenuhnya pembebasan CO2 di mana ia menghasilkan impak sifar bersih pada alam sekitar. - Shaklee membuka Ibu Pejabat Sedunia dengan bangunan yang direka menggunakan bahan-bahan yang bertahan, termasuk kayu, permaidani dan plastik yang dikitar semula.

2004 - Shaklee membekalkan tenaga kepada atlet-atlet bertaraf dunia bagi memenangi 15 pingat emas di Athens, Greece. Beberapa atlet Olimpik yang menggunakan produk Shaklee ialah Craig Blanchette, Laurie Brandt, Kent Bostick, Eli Bremer, Sandra Gal, Bill Demong, Kris Freeman, Zach Krych, Adam Moore, Reilley Rankin, Jennifer Rodriguez, Carl Rundell, Roz Savage, Darin Shapiro, dan Ashley Wagner.

2005 - Shaklee memperkenalkan satu daripada formula keimunan penggalak interferon pertama yang dinamakan Nutriferon.

2006 - Shaklee terpilih sebagai Pemimpin Cuaca EPA Amerika '(U.S.EPA Climate Leader)'untuk memelihara impak sifar bersih pada perubahan cuaca dan mengimbangi pembebasan 100% gas rumah hijau olehnya menjangkau tahun 2009.

2007 - Shaklee memperkenalkan siri pengurusan berat badan yang dikenali sebagai Cinch dan siri penjagaan rumah yang semulajadi dan tidak bertoksik digelar Get Clean.

2008 - Shaklee memperkenalkan Vivix, penemuan revolusi terbaru dalam anti-penuaan sel. 

2010 - Shaklee memperkenalkan produk terbarunya Get Clean Water Pitcher. Jag Air bermeter automatik pertama yang menunjukkan jumlah gelen air yang telah dituras dan tidak memerlukan kuasa elektrik. Murah, mudah dan menandingi jenama terkemuka lain.

2014 - Kini, Shaklee telah berkembang pesat di beberapa buah negara dan menjadi produk nutrisi yang diminati oleh ramai rakyat Malaysia. Pada Ogos lalu, 300 Malaysia Business Leaders telah mengikuti trip insentif ke Amerika Syarikat dan mengunjungi Shaklee World Headquarters di San Francisco! 

Wow..banyak kan sumbangan 

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...