Wednesday, December 10, 2014

Cara Hilangkan Blackhead Dengan Mudah


Ramai dikalangan kita memang mengalami masalah bintik hitam kan terutama sekali kat area hidung.  So jom tengok cara tuk hilangkan / kecilkan bintik hitam ni.

Minum air mineral dengan banyak. Ya ya saya tau minum air memang tak best. BUT, did you know drink plenty of water can make your skin hydrated? Kulit akan produce less oil tau. Bila less oily, jerawat dan blackhead pun akan berkurangan.

Elakkan makan makanan yang berminyak, dan banyakkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Seriously, ini part yang saya tak suka. Kena makan banyak sayur. Tapi ini fakta tau, buah-buahan boleh melembut dan melicinkan kulit anda. Sebab makanan yang berminyak bukan sahaja boleh menggemukkan, tapi boleh membuatkan kulit anda produce more oil. (terasa diri ini gemuk sangat).
Elakkan kerap menyentuh muka dengan tangan yang kotor. Sebab kuman kat tangan boleh transfer ke muka dan boleh menyebabkan muka berjerawat, blackheads, dan skin diseases.

Elakkan guna oil based cosmetics. You all pun tau kan minyak yang berlebihan boleh menyebabkan blackheads. So used water-based instead.

Guna pencuci muka yang sesuai. Kalau boleh, guna pencuci muka yang ada tulis 'Removing blackheads'. Most imortant, jangan picit jerawat / blackhead sesuka hati. It will make them worse.

Putih Telur
Pisahkan kuning dan putih telur di tempat yang berlainan. Kemudian kacau / gaul putih telur menggunakan garpu sehingga nampak buih-buih kecil. *mengambil masa yang lama juga tuk gaul putih telur ni.

Menggunakan jari yang bersih atau tisu, rendam kedalam telur putih tadi dan perah tisu sebelum di sapukan keseluruh muka. ELAKKAN BAHAGIAN MATA!
Biarkan kering. Bila kering, muka anda seperti memaikai botox sebab keras haha!
Basuh muka seperti biasa dan keringkan menggunakan kain bersih.

Perahan limau
Ni extra, selepas apply putih telur dan dah dibasuh tu, perah limau ke dalam mangkuk pula k. Buang biji limau tu.

Menggunaka tisu, rendam kat dlm mangkuk tu kemudian perah, Jangan perah sampai kering pula. Just perah slowly tuk hilangkan lebihan limau kat tisu tu.
Dan letak tisu tu menutupi seluruh muka. Macam pakai mask lah konon.

Selepas beberapa minit, basuh muka seperti biasa.
p/s: pastikan muka anda tidak mempunyai sebarang luka, atau jerawat yang masih mempunyai kesan luka sebelum menggunakan perahan limau. Sebab perahan limau sangat sakit bila terkena luka kat kulit.

No comments:

SEDIAKAN HIBAH TAKAFUL ATAU TUNAI SEGERA SEHINGGA RM500,000 KEPADA YANG TERSAYANG

HANYA RM100 SEBULAN UNTUK PAMPASAN MINIMA RM350,000 DAN BERGANDA UNTUK KELUARGA ANDA.. Risiko ada dimana-mana. Tidak kira tua ataupun muda. ...