Wednesday, August 17, 2016

KALSIUM PENTING UNTUK IBU HAMIL

IBU HAMIL PERLU TAHU

Kalsium teramat penting untuk ibu hamil. Kalsium yg sedia ada oleh ibu diserap oleh bayi semasa ia membesar terutamanya dalam proses pembentukan tulang. Kesan paling ketara adalah ibu hamil akan mengalami kekurangan kalsium pada jumlah yang besar khususnya pada akhir tempoh kehamilan. Contohnya ibu akan merasai sakit seperti kekejangan dan lain-lain lagi.


Kegagalan menggantikan kalsium yang diserap oleh bayi boleh menyebabkan ibu-ibu kehilangan gigi pada usia yang lebih muda daripada sepatutnya. Ibu juga berisiko tinggi menghidapi osteoporosis.

Kehilangan kalsium di kalangan ibu hamil secara relatif adalah lebih banyak iaitu sekitar 3- 10% berbanding wanita menopaus yang kehilangan 1 – 3%. Kehilangan ini berpunca daripada permintaan yang tinggi terhadap kalsium oleh bayi.

Fungsi kalsium untuk ibu hamil:

✅Membantu kekuatan tulang untuk menanggung berat bayi secara fizikal.
✅Kalsium penting untuk membantu pembekuan darah.
✅Menstabilkan transmisi impuls saraf dan merehatkan otot semasa berlakunya kontraksi.
✅Kalsium yang tidak mencukupi meningkatkan risiko praeklampsia iaitu tekanan darah tinggi
✅Pengambilan kalsium yang cukup boleh mengelakkan masalah kekejangan sewaktu proses bersalin.

Kalsium dalam ostematrix cukup sebagai bekalan kalsium ibu mengandung. Ostematrix adalah gabungan Kalsium, Magnesium, Vitamin D dan mineral-mineral lain seperti Boron, Mangan, Tembaga dan Zinc bagi membina matriks tulang yang kuat.

Ingin dapatkan Kalsium Ostematrix shaklee atau set lengkap kehamilan shaklee boleh hubungi fiza.

012 4513311

No comments:

Post a Comment